
W HARMONII Z DZIECKIEM
– Świadome rodzicielstwo bez presji „idealnego rodzica”
Warsztat skierowany wyłącznie do rodziców – bez obecności dzieci
Cel główny:
Rozwinięcie świadomego, autentycznego rodzicielstwa opartego na indywidualnych wartościach, potrzebach i mocnych stronach, z uwzględnieniem własnych ograniczeń oraz wpływu wewnętrznego krytyka na relację z dzieckiem.
Cele szczegółowe:
-
Zrozumienie, jak osobiste wzorce (w tym wyobrażenia „idealnego rodzica” czy schematy z domu rodzinnego) wpływają na styl rodzicielstwa.
-
Identyfikacja wyzwalaczy emocjonalnych w interakcjach z dziećmi i nauka świadomego zarządzania silnymi uczuciami.
-
Rozpoznanie własnego wewnętrznego krytyka („jestem złym rodzicem”) i wykształcenie sposobów na jego transformację w konstruktywny głos.
-
Wdrożenie metod wspierających poczucie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka, startując od zmiany własnych reakcji i przekonań.
-
Opracowanie autentycznego, spójnego z wartościami i możliwego do utrzymania stylu rodzicielskiego, który łączy potrzeby dziecka z potrzebami rodzica.
-
Wzmacnianie relacji rodzinnych – rozwijanie empatii, zrozumienia i odpowiedzialności za komunikację w sytuacjach typowych (konflikty, kryzysy dnia codziennego).
Korzyści dla uczestników:
-
Uwolnienie się od paraliżującej presji bycia „idealnym rodzicem” na rzecz poczucia, że jest się „wystarczająco dobrym rodzicem”.
-
Większa pewność w codziennej komunikacji z dzieckiem, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych (poranne kryzysy, praca domowa, kłótnie rodzeństwa).
-
Zdolność do rozpoznawania i korygowania własnych reakcji wynikających z wewnętrznego krytyka (np. myśli typu „znowu wszystko robię źle”).
-
Rozwinięcie umiejętności zachowania spokoju w momentach wyzwalających silne emocje, dzięki technikom intrapersonalnym i pracy z „wewnętrznym dzieckiem”.
-
Narzędzia wspierające rozwój emocjonalny dziecka, także wtedy, gdy dziecko nie uczestniczy w warsztacie.
-
Strategie budowania bliskiej relacji z dzieckiem przy jednoczesnym poszanowaniu własnych granic i potrzeb.
-
Opracowanie osobistego planu wprowadzania zmian w stylu wychowania i codziennej komunikacji.
Zakres tematyczny (2 dni)
DZIEŃ PIERWSZY
Wpływ wewnętrznych przekonań i krytyka wewnętrznego na styl wychowania
-
Ćwiczenia indywidualne i w parach, służące rozpoznaniu wewnętrznych blokad oraz „głosu autokrytycznego rodzica”.
-
Wprowadzenie do pracy z „wewnętrznym dzieckiem” – zrozumienie własnych dziecięcych doświadczeń i ich wpływu na aktualny styl rodzicielski.
Dialog z dzieckiem – symulacje komunikacji
-
Role-Playing: uczestnik wciela się w swoją rolę rodzica, a inni odgrywają „dziecko” według zaproponowanych scenariuszy.
-
Analiza sytuacji z własnego życia – burza mózgów i mini-dramy jako narzędzia do odkrycia kreatywnych rozwiązań.
Rozpoznanie wyzwalaczy emocjonalnych i strategii zarządzania nimi
-
Praca z koncepcją mentalizacji: jak świadomie reagować, zamiast działać pod wpływem impulsywnych emocji?
-
Budowanie refleksyjnego podejścia do trudnych momentów w relacji z dzieckiem.
DZIEŃ DRUGI
Trening interpersonalny w typowych sytuacjach rodzinnych
-
Praktyczne ćwiczenia odnoszące się do porannych kryzysów, kłótni rodzeństwa, odrabiania lekcji czy innych wyzwań dnia codziennego.
-
Wzmacnianie empatii i zrozumienia perspektywy dziecka przy jednoczesnym zachowaniu własnych granic.
Budowanie mostu porozumienia
-
Ćwiczenia z uwzględnieniem perspektywy dziecka, ale z punktu widzenia uczestnika – poznanie technik ułatwiających dialog i wspólne rozwiązywanie problemów.
-
Zastosowanie „rodzicielskich części wewnętrznych” – odnajdywanie w sobie postaw, które wspierają, a nie osłabiają relację z dzieckiem.
Indywidualny plan rozwoju rodzicielskich kompetencji
-
Opracowanie kroków do wprowadzenia w codzienne życie: połączenie autentycznego stylu rodzicielskiego z wartościami i możliwościami uczestnika.
-
Sesja refleksyjna: plan utrwalenia nowych nawyków i postaw w dłuższej perspektywie.
Metody i przebieg warsztatu:
-
Podczas tego warsztatu uczestnicy zyskują bezpieczną przestrzeń do przyjrzenia się swoim przekonaniom, emocjom i reakcjom rodzicielskim.
-
Praca odbywa się w formie ćwiczeń grupowych, indywidualnych i odgrywania ról, co pomaga w autentycznym zrozumieniu własnych wyzwań i wypracowaniu strategii adekwatnych do realiów życia rodzinnego. Dzięki temu rodzicielstwo staje jeszcze bardziej świadome.
